Trein Stations als slachtoffer van de Rotterdamse Sloopdrift

Oude Rotterdam Centraal Station (foto van Schotanus)

Ik heb het hier wel altijd over gebouwen en kunst uit mijn herinneringen maar er zijn ook veel gebouwen die al gesloopt waren voordat het mijn herinnering kon worden. Of die ik heb zien gesloopt te worden. Kijk men sloopte altijd al in Rotterdam, maar in de late wederopbouw tijd is er toch aardig wat meer gesloopt. Soms ook best wel bijzondere gebouwen, waar gelukkig wel tegen geprotesteerd werd. Maar dat mocht niet helpen. En ook trein stations waren het slachtoffer van de Rotterdamse sloopdrift!
  • Oude Station Hofplein (met Cafe Loos) gebouwd in 1908 en zwaar beschadigd door het bombardement van Mei 1940 maar het had best gerestaureerd kunnen worden, doch gesloopt in 1941. Dus reeds gesloopt voordat het een persoonlijke herinnering kon worden.
  • Nieuwe Station Hofplein gebouwd in 1956 en gesloopt in 1990. Hoewel ik het station wel goed gekend heb ben ik er denk ik vrijwel nooit op de trein gestapt.
  • Oude Station Blaak gebouwd in 1877, zwaar beschadigd door het bombardement van Mei 1940 en in 1952 werd het alsnog gesloopt. Had het niet gewoon gerenoveerd kunnen worden?
  • Nieuwe Station Blaak gebouwd in 1952 en gesloopt in 1975. Hier ben ik vaak op de trein gestapt.
  • Oude overkapping Station Blaak gebouwd in 1877 en gesloopt in 1980. Als kind vond ik deze overkapping heel bijzonder. Jammer dat het gewoon versnipperd is.
  • Het Luchtspoor gebouwd in 1877 en gesloopt in 1990 omdat er nu een treintunnel is. Men had best een stuk kunnen laten staan, er is ten slotte niks gebouwd op de plek van het oude luchtspoor (kan ook niet omdat de tunnel er onder ligt). Ik vond het Luchtspoor altijd mooi, ik hou van treinen.
  • Oude Station Delftse Poort, gebouwd in 1847 en gesloopt in 1878. Dus reeds gesloopt voordat het een persoonlijke herinnering kon worden.
  • Nieuwe Station Delftse Poort gebouwd in 1877 en gesloopt in 1957, dus reeds gesloopt voordat het een persoonlijke herinnering kon worden. Op deze plek werd het oude Rotterdam CS gebouwd dat reeds ook al gesloopt is.
  • Rotterdam Centraal Station gebouwd in 1955-1957 en gesloopt in 2008 om een nieuw station te bouwen. Maar men had best wat meer van het oude station kunnen laten staan en opnemen in het nieuwe station. Hier stapte ik vaak op de trein naar Maastricht of Amsterdam. En de laatste keren naar/van Schiphol. En voordat je op vakantie ging natuurlijk geld wisselen bij het GWK.
  • Station Rotterdam Maas gebouwd in 1858, door het bombardement van Mei 1940 zwaar beschadigd maar tot 1953 in dienst geweest. Maar het werd ten eerste overbodig en ten tweede zat het de wederopbouw in de weg. Dus slopen die hap! Dus reeds verdwenen voordat het een persoonlijke herinnering van mij kon worden.
Station Rotterdam Maas na Mei 1940
Station Rotterdam Maas na Mei 1940

Mijn Stad Rotterdam over gesloopte trein stations
Platform van het Oude Hofplein Station

Het nieuwe Hofplein Station
Nieuwe Hofplein Station

Station Beurs na Mei 1940
Station Beurs na Mei 1940


Station Blaak
Station Blaak

Sloop Station Blaak
Sloop Station Blaak

Sloop overkapping Station Blaak
Sloop oude overkapping van Station Blaak

Sloop Luchtspoor in Rotterdam Centrum
Sloop van het luchtspoor

Nieuwe Delftse Poort Station in Rotterdam
Nieuwe Delftse Poort Station

Rotterdam Centraal, waarschijnlijk jaren 1970s
Rotterdam Centraal, waarschijnlijk jaren 1970s

De laatste dagen van Rotterdam Centraal Station
Rotterdam Centraal Station

Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail