Station Rotterdam Blaak

Mijn Stad Rotterdam

Ik heb iets met techniek en met treinen. En daardoor ook met trein stations, welke meestal ook een bijzonder gebouw zijn. Station Blaak heette vroeger Station Beurs (omdat het oude Beurs gebouw er tegenover zat), maar ik ken het dus als Station Blaak. Maar wacht er is nog steeds een Station Beurs en nog steeds een Station Blaak. Het nieuwe Station Blaak, door Rotterdammers genoemd de Pendaalemmer, is 100m verderop en is ooit gebouwd als metro station maar nu ook een trein station. En het nieuwe Station Beurs is bij het nieuwe Beurs gebouw (nu WTC) aan de Coolsingel en is een metro station. Snap ie het nog? Of ben je het spoor bijster? Loop effe met me mee dan. Dit stukje proza gaat over het oude Station Beurs en het nu ook oude Station Blaak. Beide nieuwe stations slaan ik lekker over. 

De Feiten op een rijtje

  • Naam : Van 1877 tot  1945 Station Beurs (of Station Rotterdam Beurs)
  • Naam : Van 1945 tot  1993 Station Blaak (of Station Rotterdam Blaak)
  • Locatie : Blaak
  • Bouwjaar oude stationsgebouw : 1877 
  • Architectuur oude stationsgebouw : Neo-romaans
  • Huidige status oude stationsgebouw : Verwoest door de Duitsers in Mei 1940
  • Bouwjaar nieuw stationsgebouw : 1952
  • Architect nieuw stationsgebouw : Sybold van Ravensteyn
  • Huidige status oude stationsgebouw : Gesloopt in 1972
  • Bouwjaar platform & overkapping : 1877
  • Huidige status platform & overkapping : Gesloopt in 1993/1994

Bronnen

Mijn verhaal van Station Blaak

Ik zal enkele malen gebruik hebben gemaakt van het station in de jaren eind 1970s en jaren 1980s. Maar om de een of andere reden reden we (of reed ik) er wel regelmatig langs en heb ik mooie herinneringen aan het oude smeedijzeren dak van het platform. Maar helaas er is helemaal niks van over van wat ooit trein station Blaak was. Niks als herinneringen die vergaan in de regen. Daarom volgend wat foto's om die herinneringen toch een beetje vast te houden. O ja als je de foto's ziet van het oude Station Beurs vlak na het bombardement dat vraag je je af waarom ze het gesloopt hebben. Waarschijnlijk zat het gewoon in de weg.

Met de foto's van het luchtspoor en Station Blaak valt mij iets op. Op oude foto's zie je dat het spoor bij Station Beurs op stenen pilaren staat. Maar op latere foto's zie je dat de pilaren van staal zijn. Zouden de stenen pilaren door hitte bij het bombardement in Mei 1940 beschadigd zijn en vervangen zijn?

Foto's van de oude stations Blaak

Mijn Stad Rotterdam
1877 : Station Beurs met het oude stationsgebouw

Mijn Stad Rotterdam
1900 : Station Beurs met links het Beurs gebouw

Mijn Stad Rotterdam
1920 : Stations Beurs met stenen pilaren en open perron




Mijn Stad Rotterdam
1925 : Station Beurs met open perron

Mijn Stad Rotterdam
1925 : Station Beurs met open perron

Mijn Stad Rotterdam
1930 : Station Beurs met in het midden een lager stuk

Mijn Stad Rotterdam
1931 : Luchtspoor met Station Beurs

Mijn Stad Rotterdam
1939 : Onder Station Beurs (zie het verlaagde gedeelte)

Mijn Stad Rotterdam
1940 : Station Beurs vlak na het bombardement


Mijn Stad Rotterdam
1941 : Station Beurs na het bombardement

Op bovenstaande foto, waarschijnlijk genomen omstreeks 1941, zie je de lege vlakte van de stad na het bombardement van Mei 1940, maar ook na het slopen en opruimen van het meeste puin. En je ziet het gebouw van het oude Station Beurs staat er nog, weliswaar zonder dak enzo. maar het had dus niet gesloopt te hoeven worden. Maar het stond waarschijnlijk in de weg.

Mijn Stad Rotterdam
1954 : Stations Blaak met nieuw stationsgebouw

Mijn Stad Rotterdam
1960 : Station Blaak met in het midden een lager stuk

Mijn Stad Rotterdam
1961 : Het nieuwe stationsgebouw Station Blaak

Mijn Stad Rotterdam
1965 : Bus Station bij Station Blaak

Mijn Stad Rotterdam
1972 : Begin sloop nieuwe stationsgebouw Station Blaak (Roef Ankersmit)

De klok die je hier nog op de gevel ziet, is dat de klok die je later op de overkapping ziet? Maar waar komt die vandaan?

Mijn Stad Rotterdam
1972 : Slopen die hap!

Mijn Stad Rotterdam
1986 : Luchtspoor en Station Blaak

Mijn Stad Rotterdam
1988 : Station Blaak zonder enig stationsgebouw

Mijn Stad Rotterdam
1990 : Station Blaak (Fred Riepsaame)


Mijn Stad Rotterdam
1994 : Het trieste einde voor de glorie van de oude overkapping (let op lagere stuk in midden is weg)

Mijn Stad Rotterdam
1994 : Versnipperd to stukjes staal (let op stalen pilaren)

Mijn Stad Rotterdam
1994 : Het einde nabij








Mijn Stad Rotterdam
1994 : Het laatste stukje had ook best kunnen blijven staan

Mijn Stad Rotterdam
1994 : Pilaren bij wat ooit Station Blaak was (Fred  Riepsaame)

Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail