Het Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam

Ik heb iets met techniek en met treinen. En daardoor ook met trein stations, welke meestal ook een bijzonder gebouw zijn. Dus vandaag het Hofplein Station, weer een beetje verwarrend verhaal met het oude Hofplein Station en het nieuwe Hofplein Station. Het oude Hofplein Station werd gebouwd in 1908 als kopstation van de Hofplein Lijn van Rotterdam naar Scheveningen. Om dat te kunnen bouwen werd er al volgens Rotterdamse traditie toen al lekker gesloopt. Het Hofplein Station was dus onderdeel van het 1.9 km lange Viaduct van de Hofplein Lijn, nu ook wel De Hofbogen genoemd. Helaas werd het oude Hofplein Station zwaar beschadigd (maar niet verwoest) tijdens het bombardement van Mei 1940. 

In 1956 werd het nieuwe Hofplein Station, zoals ik dat ken, geopend. Maar met nog gedeeltelijk de perronbebouwing uit 1908. Ook dit station was het kopstation van de Hofplein Lijn. Het nieuwe Hofplein Station deed vooral denken aan het nu oude Centraal Station met een glazen voorgevel, neon letters op het dak en een uurwerk op de voorgevel. 

De naam van het oude station verwijst naar het Hofplein waar het aan lag en die naam is bij het nieuwe station weer gebruikt hoewel het huidige Hofplein niet meer exact op de plaats is waar het heel vroeger was. Door zowel het oude als het nieuwe station ging ook de hoofdspoorlijn van Rotterdam naar Breda. Maar Hofplein Station was alleen voor de treinen van de Hofplein Lijn. 

De Feiten op een rijtje

  • Naam : oude Hofplein Station (Station Z.H.E.S. aan het Hofplein)
  • Locatie : Hofplein
  • Bouwjaar : 1908
  • Architect : Jacobs Pieter Stork
  • Architectuur : Art Deco, Neo-Romaans and Jugendstil
  • Huidige status : Gesloopt door de Duitsers in Mei 1940
  • Exploratie : vanaf 1908 tot 1940
  • Naam : nieuwe Hofplein Station
  • Locatie : Hofplein (maar niet helemaal opdezelfde plaats)
  • Bouwjaar : 1956
  • Architect : Sybold van Ravensteyn
  • Architectuur : Moderne wederopbouw
  • Huidige status : Gesloopt in 1990
  • Exploratie : vanaf 1956 tot 1990

Bronnen

Ik denk dat er eigenlijk nooit de trein heb genomen maar ik ken het station wel omdat ik er in de buurt werkte en er dus vaak in de buurt parkeerde. En ik ken het van zijn laatste jaren toen het leeg en vrijwel ongebruikt stond te staan. Maar ik heb iets met treinen, spoorwegen en treinstations.

En nog effe iets. Als we foto's zien van het oude Hofplein Station zien we eigenlijk altijd foto's van Cafe Loos. Cafe Loos was een voorgebouw, daarachter waren de 2 toegangspoorten tot de stations hal. Daarachter liep de spoorlijn Rotterdam-Breda en pas daarachter kwamen de perrons van het Hofplein Station.

Foto's van het Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1910 : Perron Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1920s : Luchtfoto Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1939 : Stations hal van het oude Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1939 : Voorgebouw van oude Hofplein Station met Cafe Loos

Mijn Stad Rotterdam
1939 : 1 van de 2 toegangs poorten van het oude Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1940 : Perron van het oude Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1941 : Restant van 1 van de 2 ingangspoorten van het oude Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1941 : Luchtfoto Hofplein Station (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Mijn Stad Rotterdam
1955 : 1 van de 2 toegangspoorten van het oude Hofplein Station

1955 : 1 van de 2 toegangspoorten van het oude Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1956 : Nieuwe stations hal Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1960 : Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1970s : Nieuwe Hofplein Station

Mijn Stad Rotterdam
1980 : Nieuwe Hofplein Station


Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail