Ziekenhuizen als slachtoffer van de Rotterdamse Sloopdrift

Mijn Stad Rotterdam

Ik heb het hier wel altijd over gebouwen en kunst uit mijn herinneringen maar er zijn ook veel gebouwen die al gesloopt waren voordat het mijn herinnering kon worden. Kijk men sloopte altijd al in Rotterdam, maar in de late wederopbouw tijd zijn er toch aardig wat ziekenhuizen gesloopt. Soms ook best wel bijzondere ziekenhuizen, waar gelukkig wel tegen geprotesteerd werd. Maar dat mocht niet helpen. 

Ik deed wat onderzoek naar oude ziekenhuizen in Rotterdam en kwam tot de conclusie dat het bouw en sloop jaar van ziekenhuizen soms niet helemaal precies is omdat ziekenhuizen vaak in verschillende fasen werden gebouwd en/of gesloopt. Zoals het St. Franciscus Gasthuis werd gesticht in 1892 en begon in 1892 op de boven etages aan de Oppert en in 1893 al verhuisde men naar een pand in de Schiekade. In 1896 begint men met uitbreidingen door aankoop van meer panden en in 1899 bouwde men paviljoenen op het terrein achter de nu in bezit zijnde panden. En in 1915 bouwde men het nieuwe hoofdgebouw zoals op de foto boven. En zoals de bouw in fasen ging, werd ook de sloop in fasen uitgevoerd. En dit verhaal gaat eigenlijk op voor veel ziekenhuizen.

Bij de meeste van de navolgende ziekenhuizen heb ik geen persoonlijke herinnering, hoewel ik wel in het Sint Fransiscus Gasthuis ben geboren. En als kind kwam ik in het Sophia Ziekenhuis maar ook daar herinner in me vrijwel niks van. Het enige ziekenhuis waar ik wel persoonlijke herinneringen aan heb is het Dijkzigt Ziekenhuis.

Hier volgt een lijstje van gesloopte ziekenhuizen, op volgorde van het sloop jaar. 
  • Coolsingel Ziekenhuis gebouwd in 1840 en gedeeltelijk gebombardeerd in Mei 1940 en de rest gesloopt in 1960 (na een grote brand die uitbrak).
  • Boezem barakken gebouwd in 1929 en gesloopt in 1972.
  • St. Franciscus Gasthuis aan de Schiekade gebouwd tussen 1892-1915 en gesloopt in 1976. 
  • Bethesda Ziekenhuis gebouwd in 1892 en gesloopt in 1978.
  • Eudokia Ziekenhuis geopend in 1890 in het reeds bestaande Villa Welbehagen en gesloopt in 1990.
  • Bergweg Ziekenhuis gebouwd in 1908 en gesloopt in 1990.
  • Van Dam Ziekenhuis gebouwd 1938 in en gesloopt in1990.
  • St. Clara Ziekenhuis gebouwd in en gesloopt in 2014.
  • Dijkzigt Ziekenhuis gebouwd in 1959-1961 en gesloopt in 2019.
  • Sophia Kinder Ziekenhuis aan de Gordelweg gebouwd in 1878 en gesloopt in 1994.
  • Diaconessen Ziekenhuis gebouwd in 1931-1938 en gesloopt in 1990.
  • Haven Ziekenhuis gebouwd in 19?? en op de nominatie om gesloopt te worden in 2022.
Mijn Stad Rotterdam
Eudokia Ziekenhuis aan de Bergweg

Mijn Stad Rotterdam
Coolsingel Ziekenhuis na de oorlog

Mijn Stad Rotterdam
Coolsingel Ziekenhuis voor de oorlog

Mijn Stad Rotterdam
Coolsingel Ziekenhuis na de oorlog

De laatste dagen van het St. Clara Ziekenhuis

Ingang Boezem Barakken

Sophia Kinder Ziekenhuis


Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail