Het Dijkzigt Ziekenhuis

Oude ingang Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Ziekenhuizen, vaak een bijzonder gebouw en zeer zeker een belangrijk onderdeel van de collectieve herinneringen van de stad. Hier zijn veel Rotterdammers geboren en ook overleden. Hier hebben velen mensen gewerkt en een zieke of gewonde Rotterdammer bijgestaan in moeilijke dagen. Het Dijkzigt Ziekenhuis, gelegen op het Land van Hoboken, dankt haar naar aan de naast het ziekenhuis gelegen Villa Dijkzigt van de familie Hoboken. Het adres Dr. Molenwaterplein verwijst naar de directeur van het Coolsingel Ziekenhuis. Het Gemeentelijk Ziekenhuis Rotterdam, zoals het oorspronkelijk genoemd werd, verving het Coolsingel Ziekenhuis dat tijdens het bombardement van Mei 1940 grotendeels werd verwoest en na een brand werd de rest gesloopt. En natuurlijk is dit een wederopbouw gebouw.
Bij de bouw van het Dijkzigt Ziekenhuis werd afgezien van de traditionele bouw van ziekenhuizen met bijgebouwen verspreid over een groot complex. Dit natuurlijk vanwege het feit dat er toen al een ruimtegebrek was. Dus het werd hoogbouw met wel 15 etages, waarvan 2 in de grond. Ook van binnen werd er een geheel nieuwe manier van indeling gebruikt volgens het dubbele-gangen idee. Allemaal om de zuster en doktors het velen lopen te besparen. Tevens werden er 4 persoons ziekenkamers gemaakt, hoewel dit in jaren volgend niet altijd is volgehouden. Kortom het Dijkzigt Ziekenhuis werd een modern ziekenhuis, een van de modernste van Europa. Vanuit heel Europa kwam men kijken wat hier gepresteerd was. Uiteindelijk groeide Rotterdam en daarmee de behoefte aan meer capaciteit in het Dijkzigt Ziekenhuis. Daarbij kwam er landelijk behoefte aan een extra medische faculteit. En daarmee werd Academisch Ziekenhuis Rotterdam geboren. Maar de behoefte aan meer capaciteit bleef bestaan en er moest worden uitgebreid. Daarmee kwam uiteindelijk de nieuwbouw en hoogbouw. En op een persoonlijke noot die ik nooit bevestigd heb gezien toch het volgende
Toen het Dijkzigt Ziekenhuis aan zijn transformatie en groei begon werd het ruimtegebrek steeds meer zichtbaar. Toen heeft men overwogen om die groei plannen te realiseren op de plaats waar nu de Erasmus Universiteit Rotterdam is. Maar helaas vond men dat een gek idee. 
Het oude Dijkzigt Ziekenhuis is niet een erg bijzonder gebouw zo op het eerste gezicht, maar bij nader onderzoek kunnen we constateren dat het oude gebouw van het Dijkzigt eigenlijk een bijzonder gebouw was. Zowel qua uiterlijk als qua innerlijk. Een moderen gebouw met een bijzonder ontwerp qua architectuur.  Wat er ooit is voorgekomen uit het Gemeentelijk Ziekenhuis Rotterdam (Dijkzigt Ziekenhuis) werd Erasmus MC en dat bestaat nog steeds. Maar de gebouwen van het oude Dijkzigt Ziekenhuis zijn eind 2020 volgens Rotterdamse traditie van Bouwen & Slopen in Rotterdam natuurlijk gesloopt, kapot gemaakt, vernietigd. Om dit te verbloemen noemt men het circulaire sloop, maar dat is gewoon een nette term voor kapot maken.

P.s. De foto hieronder is een nogal deprimerende (maar passende) foto van de ingang van het oude stuk Dijkzigt Ziekenhuis. Waarschijnlijk uit de jaren 1970s.

De Feiten op een rijtje

  • Naam : Dijkzigt Ziekenhuis
  • Locatie : Dr. Molenwaterplein 40
  • Bouwjaar : 1952 - 1961
  • Architecten : ir. A. Viergever en ir. B.M. den Hollander
  • Opdrachtgever : Gemeente Rotterdam
  • Laatste verbouwingen & renovatie : 2019 to heden
  • Exploitatie :
    • 1961 - 1967 Gemeente Ziekenhuis Rotterdam
    • 1967 - 1971 Academisch Ziekenhuis Dijkzigt
    • 1971 - 2002 Academisch Ziekenhuis Rotterdam (AZR Dijkzigt) *
    • 2002 - heden Erasmus MC Rotterdam
* = Volgens mij werd het academische gedeelte toen Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) genoemd.

Bronnen

Mijn Verhaal over het Dijkzigt Ziekenhuis

Tsja als je niet ziek wordt, er niet zelf werkt en er geen familie hebt werken dan ken je het Dijkzigt Ziekenhuis nauwelijks. Ook voor mij zou dat kunnen gelden want in mijn jaren 1970s en 1980s was het Dijkzigt Ziekenhuis nou niet een gebouw om naar te kijken. Behalve dan dat de nieuwbouw (De Koelkast) een tijdje het hoogste gebouw van Rotterdam is geweest. Maar omdat ik zelf in mijn jeugd vaak in het Dijkzigt Ziekenhuis kwam heb ik treurige gedachten bij het feit dat het gebouw waar velen voetstappen van mij liggen (en waar ik achteloos langs prachtige kunst liep) nu gesloopt is zonder dat ik er afscheid van heb kunnen nemen. Dit verhaal is nog wat triester maar erg persoonlijk dus dat hou ik voor mijzelf. Voor mij rest niks als herinneringen die nog niet vergaan zijn als tranen in de regen. Mijn verhaal houd dan ook op met de bouw van het oorspronkelijke Dijkzigt Ziekenhuis, hoewel in de loop der jaren allerlei gebouwen gesloopt, gebouwd, gerenoveerd en veranderd zijn.

En op een persoonlijke noot, mijn eerste auto was een tweede handse VW Golf in de kleur knal geel. Gekocht via een advertentie in de krant maar toevallig van een vrouwelijke arts van het Dijkzigt Ziekenhuis en zodoende had ik dus netjes parkeer & security stickers van het AZR op mijn auto.

Foto's van het Dijkzigt Ziekenhuis

Meeste foto's komen van "Bouwhistorisch onderzoek ziekenhuis Dijkzigt Rotterdam" (Flexus AWC, 2008) in opdracht van Erasmus MC Rotterdam. Helaas is daar weinig aan bron vermelding gedaan. Meeste oude foto's zijn van 1960 en 1961.

Mijn Stad Rotterdam
Let op, de Euromast heeft nog geen mast

Mijn Stad Rotterdam
Poli ingang van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Bouw van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam in 1955

Mijn Stad Rotterdam
Dijkzigt Ziekenhuis (1961)

Mijn Stad Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
De loopbruggen naar de nieuwbouw

Mijn Stad Rotterdam
Ruime heldere gangen en dubble liften (1961)

Mijn Stad Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Analyse röntgen foto's

Mijn Stad Rotterdam
College zaal in 1961

Mijn Stad Rotterdam
Bouw Dijkzigt Ziekenhuis in 1957

Mijn Stad Rotterdam
Röntgen kamer in 1961

Mijn Stad Rotterdam
Wat een mooi strak ontwerp! (1958)

Foto's van kunst in het Dijkzigt Ziekenhuis

Er was nogal wat kunst in het Dijkzigt Ziekenhuis, het meest aan de muur. Gelukkig zijn de sommige tijdens renovatie, bouw en sloop gered van de sloops kogel. Langs enkele ben ik velen malen achteloos voorbij gelopen en nu denk ik "Wat een mooie kunst".

Mijn Stad Rotterdam
De Barmhartige Samaritaan (1964) van Han Wezelaar

Mijn Stad Rotterdam
Wandrelief van Cor van Kralingen (1961)

Mijn Stad Rotterdam
Standbeeld Adriana Blok

Mijn Stad Rotterdam
Muurschilderingen van G. Spuybroek (1961)

Mijn Stad Rotterdam
Mozaïek voorstellend het brandende Coolsingel Ziekenhuis (Louis van Roode, 1957)
Deze is nu bij de hoofdingang van Erasmus MC te zien.

Mijn Stad Rotterdam
Muuschildering van J. Bosman

Mijn Stad Rotterdam
Kunst van Cees Franse

Mijn Stad Rotterdam
De radiator zo plompverloren voor een kunstwerk van Dolf Henkes

Mijn Stad Rotterdam
Kunst van Johan van Reede

Mijn Stad Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Kunst van Louis van Roode

Nog meer foto's van het Dijkzigt Ziekenhuis

Mijn Stad Rotterdam
Luchtfoto Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Medische Bieb

Mijn Stad Rotterdam
Dubbele gangen met werkruimte er tussen (1961)

Mijn Stad Rotterdam
Luchtfoto van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Bouw van Dijkzigt Ziekenhuis in Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Bouw van Dijkzigt Ziekenhuis in Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Luchtfoto van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Luchtfoto van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Luchtfoto van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Loopbrug van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Gang van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Gevel van Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Zeer kenmerkende ramen

Mijn Stad Rotterdam
Deze trap moet ik velen malen hebben gelopen

Mijn Stad Rotterdam
Ramen Dijkzigt Ziekenhuis Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
Het Erasmus MC Rotterdam

Mijn Stad Rotterdam
De nieuwe maar nu oude ingang

Mijn Stad Rotterdam
College zaal in 2007

Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail