Het Hofplein Viaduct, onderdeel van de Hofplein lijn, is niet echt een gebouw maar wel een karakteristiek onderdeel van de stad. En gedeeltelijk wel min of meer wel een gebouw dat bekend is als De HofBogen. Daarom opgenomen als bijzonder gebouw. Met de Hofplein Lijn wordt bedoeld de spoorlijn door de lucht van de lijn Rotterdam Hofplein naar Scheveningen. Er is naamlijk ook nog een andere luchtspoor maar dat noemen we het Luchtspoor voor de spoorlijn Rotterdam - Breda.
Het Hofplein Viaduct begon bij het oude Hofplein Station met Cafe Loos, dat helaas door Duitse bommen en de Rotterdamse Sloopdrift werd vernietigd. Dit station werd later vervangen door het nieuwe Hofplein Station, maar ook dat werd gesloopt. Vanaf hier gaat het Hofplein Viaduct in noordelijke richting langs de Katshoek en gaat dan met een boog over de huidige Heer Bokelweg. Dan paralel aan de Vijverhofstraat en dan wederom met een boog over de Tellingerstraat. Dan met een boog over de Bergweg, waar vroeger station Bergweg was en nu Happy Italia is. Dan gaat het Hofplein Viaduct paralel aan de Voorburgstraat, over de Veurstraat en dan paralel aan de Insulinedestraat. Dan met 2 bogen over de Bergselaan en wat verderop over de Berkelselaan. Het Hofplein Viaduct eindigt bij de Gordelweg. Overigens volgens Google is dat 1.678m en geen 1.900m. Maar dat ligt er misschien aan tot aan waar je telt. Ik ben gestopt voor de Gordelweg. Maar het viaduct gaat nog iets verder, maar zonder bogen.
De foto boven heb ik express gekozen omdat het eruit ziet zoals ik de Hofbogen ken uit mijn tijd. Een vervallen zooitje. Het geeft aan hoe slecht de gemeente toen der tijd omging met het publieke straatbeeld. Ik zou bijna zeggen dat de jaren 1970s, 1980s en gedeeltelijk de 1990s de lelijkste periode van Rotterdam Centrum zijn geweest. Maar gecreƫerd door het idee van een zaken-centrum waar weinig mensen wonen.
De Feiten op een rijtje
- Naam : Hofplein Viaduct of De Hofbogen
- Locatie :Vanaf Rotterdam Hofplein naar de Gordelweg
- Bouwjaar : 1904 - 1908
- Bouw materiaal : Beton en staal (eerste bruggen die van beton werden gebouwd)
- Ingebruikname : 1 October 1908 met de eerste elektrische trein van Nederland
- Architectuur : Art Deco
- Lengte : 1.900m
- Aantal bogen : 189
- Huidige status : Rijksmonument
- Eigenaar : Sinds 2006 Rotterdamse woningcorporaties (dat is niet zo goed!)
Bronnen
Mijn Verhaal over Het Hofplein Viaduct
Mijn verhaal is kort, ik ken de Hofbogen alleen omdat er achter het Hofplein station een parkeerplaats was waar ik in de jaren 1990s regelmatig parkeerde. In 1 van de bogen was daar een cafe dat volgens mij 24uur per dag open was. Ik ging naar mijn werk en andere mensen gingen naar huis om te slapen. Ik vraag me zelfs af of ik ooit de trein naar Den Haag heb genomen.
Foto's van Het Hofplein Viaduct
|
1905 : Dit zou bij de Vijverhofstraat zijn. |
|
1905 : Dit zou aan de Zomerhofstraat zijn
|
|
1940 : Kruising Bergselaan |
|
1938 : Toen al winkels in de Hofbogen |
|
1940 : Scheveningsestraat met links het Hofplein Viaduct |
Reacties
Een reactie posten