De Incassobank

Gebouw Goudsesingel 513

Laten we het noemen de "Incassobank", maar triest genoeg heeft dit mooie gebouw geen naam. En voor mij staat die gebouw voor eerst het overleven van de Duitse bommen & granaten, daarna het overleven van de sloopwoede van Van Traa en daarna het overleven van de sloopwoede bij de aanleg van de spoortunnel. En tenslotte is het wel een bijzonder ontwerp van een typische tijdsgeest in Nederland. Dus laten we ook dit moment vast leggen, zodat het niet verloren gaat als tranen in de regen.

Voor dit stukje proza ging ik op zoek naar oude foto's. Het liefst van voor de bommen en granaten van de Duitsers. Maar daar zit een probleem, het gebouw werd ergens in 1940 opgeleverd en kon dus maar in volle glorie genieten van zijn bestaan tussen de overige gebouwen in de oude omgeving. De straten van de huidige omgeving zijn behoorlijk veranderd ten aanzien van de tijd dat het gebouw werd opgeleverd. 

Overigens wat betreft de locatie van het pand .... het lag dus ooit op de hoek van 2 straten die er zoals ze er vroeger waren beide niet meer zijn maar de naam van het huidige adres bestond vroeger wel. Dat maakt het zo moeilijk om iets van de geschiedenis van Rotterdam te snappen.

De Feiten op een rijtje

  • Naam : Incassobank
  • Locatie : 
    • Oorspronkelijk op de hoek Boschje en Pompenburg
    • Nu op de hoek Goudsesingel en Pompenburg
    • Officieel adres nu : Goudsesingel 513
  • Bouwjaar : 1939-1940
  • Architect : B. van Veen
  • Architectuur : Nieuw zakelijke stijl
  • Opdrachtgever : N.V. Incasso Bank
  • Functie : Gecombineerd Kantoor- en Appartementen
  • Hoogte : Begane grond met 5 woonlagen met appartementen
  • Tussen 1964 en 1984 was de Amro Bank de eigenaar en had een filliaal op de begane grond
  • Renovaties : Mid jaren 1980s zijn bij een renovatie alle raamkozijnen vervangen wat het ontwerp ietwat aangetast heeft
  • Status : Rijksmonument

Mijn Verhaal van de Incassobank

Ik ben er nooit in geweest maar toch heb ik een binding met dit gebouw. Vooral omdat ik er in de jaren 1990s vaak langs ben gereden & gefietst. Dus eigenlijk heb ik er niet veel mee met dit gebouw. En toch, het stond daar zo alleen totdat er allerlei rommel omheen werd gebouwd. En toen ging men de spoortunnel aanleggen en werd het gehele straat trace weer veranderd (ik denk voor de derde keer). En daarbij dreigde ook dit gebouw gesloopt te gaan worden. Gelukkig is dat niet gebeurt.

Bronnen

Foto's & Verhaal van De Incassobank

Voor 1939 : Proeflokaal van Look op hoek Boschje  en Pompenburg
Voor 1939 : Proeflokaal van Look op hoek Boschje  en Pompenburg

Op bovenstaande foto zien we dezelfde hoek voordat er begonnen werd met de bouw van De Incassobank. Op Boschje 20 was toen "Proeflokaal van Look". Het ontwerp van het oude gebouw verklaart ook het ontwerp van het nieuwe gebouw. Sterker ik vindt dat de begane grond er wel op lijkt mij hoge & smalle ramen. En de deur er tussen. Kijk toen hadden architecten nog gevoel voor de omgeving. Maar voor de bouw van de mooie Incassobank is dus al reeds gesloopt.

1939 : Luchtfoto Rotterdam Centrum
1939 : Luchtfoto Rotterdam Centrum

Bovenstaande foto zou een luchtfoto uit 1939 zijn en hier zien we (in de rode circle) het pand van "Proeflokaal van Look" op de locatie waar datzelfde jaar dus begonnen zou worden aan de bouw van de Incassobank.

Mei 1940 : De Incassobank tussen de rook van de bommen & granaten
Mei 1940 : De Incassobank tussen de rookpluimen

Na Mei 1940 : De Incassobank in de steigers
Na Mei 1940 : De Incassobank in aanbouw of reperatie?

Op 2 bovenstaande foto's die je de Incassobank in 1940. Eerste foto is duidelijk van vrijwel direct na het bombardement. Tweede foto is waarschijnlijk van ergens tussen Juni 1940 en October 1940. Op die tweede foto zie je steigers om het gebouw staan. Er wordt gezegd dat het op dat moment van de foto dus nog in aanbouw was. Ik twijfel daar over. Want op de eerste foto zie je volgens mij geen steigers. Dus ik denk dat het gebouw na het bombardement werd opgeknapt en daarom in de steigers stond. Dus ik denk dat het gebouw vlak voor Mei 1940 is opgeleverd. Overigens zie je op beide fotos de Boschje Kerk op de achtergrond.

Het verhaal dat bankgebouwen werden gespaard tijdens het bombardement lijkt me onwaarschijnlijk. Volgens mij waren ze al blij als die bommen ergens in Rotterdam Centrum terecht kwamen. Maar waarom overleefde dit gebouw dan de bommen & granaten? Simple, het is gebouwd van schokbeton en niet van steen en veel hout zoals de panden er naast.

Mijn Stad Rotterdam
Na Mei 1940 : Links de Incassobank en in het midden de Boschjes Kerk

Mijn Stad Rotterdam
1944 : De Incassobank met een graanveld tijdens de honger winter

Mijn Stad Rotterdam
1946 : Luchtfoto met rechtsboven De Incassobank

Mijn Stad Rotterdam
1949 : De Incassobank met aanleg van een water afvoer

Mijn Stad Rotterdam
Jaren 1950s : Uitvergroting waar je rechts de Incassobank ziet. 

Op bovenstaande foto zie je dus dat er nog gebouwen nabij stonden. Stonden die er nog? Of zijn die er na de oorlog gebouwd en later weer gesloopt om de huidige rommel te bouwen?

Jaren 1950s : Je ziet net een stukje van De Incassobank.
Jaren 1950s : Je ziet net een stukje van De Incassobank.

Omstreeks 1975 : Noodgebouw school naast De Incassobank
Omstreeks 1975 : Noodgebouw school naast De Incassobank

2018 : De Incassobank ingeklemd tussen rommel
2018 : De Incassobank ingeklemd tussen rommel

Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail