Het Hilton Hotel

Mijn Stad Rotterdam

Het Hilton Hotel aan het Hofplein is een typisch Rotterdams wederopbouw gebouw en behalve de opvallende "TV" ramen eigenlijk niet zo bijzonder. Sterker je zou kunnen stellen dat het een van de velen zielloze wederopbouw gedrochten is die gebouwd zijn in de jaren 1950s en 1960s. Hoewel ik persoonlijk de onderbouw (restaurant, lobby en winkels) nog wel mooi vindt. Maar het is een markant gebouw op een bijzondere plek en daarom is het ook verworden tot de bijzondere gebouwen van Mijn Stad Rotterdam. Officieel is het Hilton Hotel gelegen aan het Weena, maar iedereen zegt Hofplein en de hoofd ingang was tot aan 2012 aan de Kruiskade.

De Feiten op een rijtje

  • Naam : Hilton Hotel
  • Locatie : Weena 10 
  • Bouwjaar : 1960 - 1963
  • Architectuur : Moderne wederopbouw
  • Architect : Huig Maaskant
  • Binnenhuis architect : Fredrick Willem de Vlaming
  • Huidige status : Rijksmonumnet
  • Exploitatie : Nog steeds Hilton Hotel
  • Aantal kamer : 254
  • Aantal verdiepingen : 8
  • Renovaties : In 2012 is het intern grootscheeps gerenoveerd en de architectuur van binnen behoorlijk verziekt.

Bronnen

Mijn Verhaal over het Hilton

Mijn verhaal is heel kort, ik heb er nooit in geslapen. Het zou kunnen dat ik er wel eens een ontbijt genuttigd heb en ik zal er wel eens binnen zijn geweest. Natuurlijk liep ik er vaak langs. Maar toch heeft het Hilton voor mij een bijzondere herinnering. Ten eerste omdat het natuurlijk een markant gebouw is op een bijzondere plek in Rotterdam. Maar ook omdat ik enkele jaren tegenover het Hilton werkte zat ik er jaren tegen aan te kijken. Maar wat mij het meest bij blijft is de kerst versiering / verlichting. En natuurlijk zat er "onder" het Hilton vroeger discotheek "Le Bateau", niet helemaal mijn cup of tea maar ik kwam er af en toe wel eens.

Foto's van het Hilton

Mijn Stad Rotterdam
1960 : Bouwput voor het Hilton Hotel

Op de foto boven die je dat Thalia en Lumiere er reeds zijn, maar Corso staat nog in de bouwsteigers. Tevens zie je Luxor zonder art-deco voorgevel. En aan het Weena zie je het oude Tramhuisje. Tevens zie je dat men nog niet is begonnen met de aanleg van de Metro.

Mijn Stad Rotterdam
1961 : Bouw Hilton Hotel vordert langzaam

Op bovenstaande foto zie je dat er nog geen tram gaat over de Coolsingel. Tevens zie je dat men nog niet is begonnen met de aanleg van de Metro. En op de plaats waar nu het Aegon gebouw staat aan het Hofplein zie je nog xxxx Dancing.

Mijn Stad Rotterdam
1962 : Het Hilton Hotel bijna klaar

Op bovenstaande foto zie je dat men reeds is begonnen met de aanleg van de Metro.

Mijn Stad Rotterdam
1962 : Het Hilton Hotel is klaar (foto van F. Dijk)

Mijn Stad Rotterdam
1963 : Opening van het Hilton Hotel

Mijn Stad Rotterdam
1963 : Het Hilton Hotel gezien vanaf het Shell gebouw

Ook op bovenstaande foto zie je dat men reeds is begonnen met de aanleg van de Metro.

Mijn Stad Rotterdam
1964 : Het Hilton Hotel vanaf het Weena gezien

Mijn Stad Rotterdam
1968 : Viering 5 jaar Hilton Hotel

Mijn Stad Rotterdam
1970 : Het Hilton Hotel vanaf het Weena

Mijn Stad Rotterdam
1971 : Het Hilton Hotel vanaf the Kruiskade

Op bovenstaande foto zie je helemaal links een klein trappetje ... dit zou later de ingang naar discotheek Le Bateau worden.

Mijn Stad Rotterdam
1972 : Het Hilton Hotel vanaf het Weena

Mijn Stad Rotterdam
1973 : Het Hilton Hotel vanaf Coolsingel

Op  bovenstaande foto zie je duidelijk waarom men de uitstekende ramen een TV noemde. Vooral als het donker was en binnen de verlichting aan stond.

Mijn Stad Rotterdam
1990 : Het Hilton Hotel vanaf de Kruiskade

Mijn Stad Rotterdam
Het Hilton Hotel vanaf het Hofplein


Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail