Kerken als slachtoffer van de Rotterdamse Sloopdrift

Mijn  Stad Rotterdam

Ik heb het hier wel altijd over gebouwen en kunst uit mijn herinneringen maar er zijn ook veel gebouwen die al gesloopt waren voordat het mijn herinnering kon worden. Kijk men sloopte altijd al in Rotterdam, maar in de late wederopbouw tijd zijn er toch aardig wat kerken gesloopt in Rotterdam. Ook hele mooie kerken, waar gelukkig wel tegen geprotesteerd is. Maar dat mocht niet helpen. Foto boven is de Koningen Kerk voordat de slopers kogel er doorheen ging. De foto hier direct onder is dezelfde kerk tijdens de sloop. 

Bij dat slopen ging men vroeger niet zachtzinnig te werk. Het behouden van interieur, orgel of glas-in-lood ramen was vaak teveel moeite. Weg met die ouwe rommel! Wat mij daarbij verbaasd is dat er dus mensen zijn die het ook gewoon uitvoeren. Persoonlijk zou ik het weigeren om een sloopkogel door een oud glas-in-lood raam te gooien. Maar ik ben geen kerkganger dus eigenlijk heb ik aan geen enkele van deze kerken in Rotterdam persoonlijke herinneringen.

Hier volgt een lijstje van kerken in Rotterdam Centrum gesloopt sinds 1922, op volgorde van het sloop jaar.
  • Oude Waalsche Kerk aan de Hoogstraat, gebouwd in 1750 en gesloopt 1922.
  • Sint Ignatius Kerk aan de Westzeedijk, gebouwd in 1891 en gesloopt 1968.
  • Nieuwe Zuider Kerk aan de Westzeedij, gebouwd in 1916 en gesloopt in 1969. Naam doet vermoeden dat er ook een oude Zuider Kerk moet zijn geweest.
  • Koninginne Kerk aan de Boezemsingel, gebouwd tussen 1904 en 1907, gesloopt in 1972. Deze kerk werd soms ook wel de Wilhelmina Kerk genoemd. Maar die was er al.
  • Sint Antonius Abt Kerk aan de Jan Kryufstraat, gebouwd in 1930 en gesloopt 1973.
  • Proveniers Kerk aan de Provenierssingel, gebouwd in 1898 en gesloopt 1975.
  • Paulus Kerk aan de Mauritsweg, gebouwd in 1960 en gesloopt in 2007
  • OLV Onbevlekte Ontvangen Kerk aan de Slinge, gebouwd in 1959 en gesloopt 2008 (of 2010).
  • Boezemsingel Kerk aan de Boezemsingel, gebouwd in 1907 en gesloopt in 2018, maar de toren staat er nog en er is een nieuwe kerk gebouwd.
Bonus lijst van buiten Rotterdam Centrum :
  • Oude Sint Liduinakerk in Hillegersberg, gebouwd in 1925 en gesloopt 1955 voor nieuwe kerk (die ook op de nominatie staat om gesloopt te gaan worden).
  • Wilhelmina Kerk aan de Oranjeboomstraat, gebouwd in 1898 en gesloopt 1973.
  • Stieltjes Kerk aan het Stieltjeslein gebouwd in 1885 en gesloopt 1976.
  • Nieuwe Noorden Kerk aan de Snellemanstraat, gebouwd in ???? en gesloopt 1977.
  • Statensingel Kerk aan de Statensingel, gebouwd in 1934 en gesloopt 1988.
  • Charlois Kerk aan de Dorpsweg, gebouwd in 1955 en gesloopt 2016.
En toegevoegd dankzij de oplettendheid van een lezer (dank je Peter)
Let op, er zijn in Rotterdam meerdere Waalse Kerken geweest, net als er ook meerdere kerken met de naam OLV Onbevlekte Ontvangenis zijn. En ook de naam Noorder Kerk komt terug op verschillende plaatsten.

Een twijfel geval is de Sint-Antonius van Paduakerk gebouwd in 1866, beter bekend als de Bosjeskerk (of Boschjeskerk) die door het bombardement van Mei 1940 zwaar werd beschadigd en daarna gesloopt. Maar als men de Grote Kerk kon restaureren had dat met de Bosjeskerk ook wel gekund.

Mijn  Stad Rotterdam
Koningen Kerk tijdens de sloop

Mijn Stad Rotterdam
Sint Ignatius Kerk in 1967 

Mijn Stad Rotterdam
Sloop Boezemsingel Kerk

Mijn Stad Rotterdam
Oude Waalsche Kerk

Mijn Stad Rotterdam
Proveniers Kerk in 1970

Mijn Stad Rotterdam
Charlois Kerk

Mijn Kerk Rotterdam
Charlois Kerk tijdens de sloop

Mijn Stad Rotterdam
Statensingel Kerk

Mijn Stad Rotterdam
Theresia Kerk in 1950

Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail