Kabouter Buttplug

Mijn Stad Rotterdam

Kabouter Buttplug op het Eendrachtsplein heet eigenlijk eigenlijk Santa Claus maar dat was natuurlijk een grapje van de maker Paul McCarthy (de artiest, niet de ex-Beatle). Kabouter Buttplug werd gemaakt in 2001 en zou bij De Doelen komen maar dat werd bij nader inzien niet gedaan. Toen werd het op de binnenplaats en later op de stoep van het Museum Boijmans van Beuningen gezet. Toen zou het bij de Koopgoot komen (wel passend vind ik) maar ook daar was verzet tegen. In 2008 is het op de huidige plaats gezet dankzij een ruimdenkende winkeliers vereniging van de Binnenweg. Wat overigens wel leuk is dat Kabouter Buttplug af en toe een kleding stuk aangedaan krijgt. 

Wat overigens toch ook wel een mooie grap is hoe het iemand gelukt is om de gemeente te laten betalen voor een kunstwerk dat ze nooit zouden willen hebben. Ja, ik snap besteld en betaald. Maar wisten ze dan niet wat er gemaakt werd? Want toen het er eenmaal was wisten ze niet wat er mee te doen.... in de Maas flikkeren?

Bij nader inzien vindt ik dat Kabouter Buttplug het officiƫle symbool van Rotterdam moet worden, als symbol voor het feit dat de gemeente Rotterdam schijt heeft aan zijn bewoners. De foto hierboven is van mij maar niet echt duidelijk eigenlijk. Dus later nog een paar foto's.

Mijn Verhaal 

Er is nauwelijks een mijn verhaal, behalve dat ik regelmatig langs het beeld liep sinds het op het Eendrachtsplein staat.

De Feiten op een rijtje

  • Naam : Santa Claus maar iedereen noemt het Kabouter Buttplug)
  • Gemaakt door : Paul McCarty
  • Gemaakt in : 2001
  • Materiaal : Brons
  • Hoogte : 6 meter
  • Eigendom van : Gemeente Rotterdam

Bronnen 

Foto's van Kabouter Buttplug

Mijn Stad Rotterdam
Kabouter Buttplug wordt geplaatst op de binnenplaats van het Museum Boijmans van Beuningen

Mijn Stad Rotterdam
Kabouter Buttplug in de lucht vanaf de binnenplaats naar de stoep.

Op de foto hierboven wordt Kabouter Buttplug verplaatst van de binnenplaats van het Museum Boijmans van Beuningen naar de voorkant van het museum. 

Mijn Stad Rotterdam
Kabouter Buttplug voor het museum

Op de foto hierboven staat Kabouter Buttplug op de stoep voor het museum Boijmans van Beuningen.

Mijn Stad Rotterdam
Kabouter Buttplug op het Eendrachtsplein

Mijn Stad Rotterdam
Kabouter Buttplug op het Eendrachtsplein

Mijn Stad Rotterdam
Kabouter Buttplug op het Eendrachtsplein

Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail