De Boeg

Mijn Stad Rotterdam

De Boeg, voorstellend een Scheepsboeg met "mast" en figuren aan de boeg, ter nagedachtenis aan de oorlogsslachtoffers op zee. Een imposant kunstwerk op een oorspronkelijk wat verlaten plaats. Maar tegenwoordig op een fantastische locatie.

De Feiten op een rijtje

  • Naam : De Boeg 
  • Ontworpen door : Frederico Carasso 
  • Gemaakt in : 1956
  • Maar beelden groep werd in 1965 toegevoegd
  • Hoogte : 46m
  • Materiaal :
    • De mast is van aluminium (gemaakt door RDM)
    • De golven zijn van graniet steen
    • De figuren zijn van brons
  • Tekst : 
    • Op de granieten voet staat de tekst "Zij hielden koers"
    • Op de mast staat de tekst "1940-1945"
  • Locatie : Boompjeskade
  • Eigenaar : Gemeente Rotterdam

Mijn Verhaal over De Boeg

Het monument De Boeg doet mij altijd denken aan de Spido, waarschijnlijk gingen wij als kinderen wel eens met de Spido. Ik kan mij nog wel herinneren te spelen / klimmen op die boeg, wat mijn moeder niet zo fijn vond. Op oudere leeftijd in de jaren 1990s parkeerde ik vaak mijn auto naast De Boeg.

Bronnen

Foto's van De Boeg

Mijn Stad Rotterdam
Begin 1956 : Het voetstuk van De Boeg

Mijn Stad Rotterdam
Midden 1956 : Plaatsing van de mast

Mijn Stad Rotterdam
1957 : Overview van De Boeg

Bovenstaande foto is wel mooi. Het lijkt erop dat er werkzaamheden gaande zijn voor de aanleg van de metro. En je ziet (of beter je ziet juist niet) wat nog allemaal lege stukken.

Mijn Stad Rotterdam
1965 : Plaatsing van de figuren groep bij de Boeg

Mijn Stad Rotterdam
1967 : De Boeg (foto van Ary Groenenveld)

Mijn Stad Rotterdam
De Boeg met tekst en figuren groep

Mijn Stad Rotterdam
Detail van figuren groep bij De Boeg


Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail