De 4 Leeuwen

3 van de 4 Leeuwen aan de Maasboulevard (2007)

Langs de Maasboulevard staan 3 meer als levensechte Leeuwen, maar waar komen ze eigenlijk vandaan? Oorspronkelijk werden er 4 Leeuwen gemaakt voor de Hofpoort nabij het oude Hofplein. Na sloop van deze hofpoort in 1833 (toen was er al een Rotterdamse sloopdrift) hebben ze lang in gemeentelijke opslag gestaan. Maar in 1860 werden ze bij de nieuwe Koningsbrug geplaatst. Daar hebben ze lang gestaan en daarom wordt de Koningsbrug ook wel de Vier Leeuwenbrug genoemd. Maar na de sloop van de Koningsbrug in 1954 werden 3 van de 4 Leeuwen verplaatst naar de zandvlakte bij de Boerengatsluis. Een vierde Leeuw werd aan de mariniers van Rotterdam gegeven. Pas in 1968 werden de 3 Leeuwen geplaatst op de plaats waar ze anno 2022 staan, voor de 3 flats s'Landswerf die in 1964 werden opgeleverd. Die 4 Leeuwen behoeven trouwens wel wat onderhoud, ze lijken van een zacht gesteente gemaakt te zijn. Momenteel zijn er plannen om het Hofplein opnieuw te gaan inrichten en sommige mensen hebben het idee om de 4de Leeuw weer naar Rotterdam te brengen en ze dan alle 4 op het nieuwe Hofplein te zetten. Ik zelf ben daar een tegenstander van, als je hieraan begint dat heb ik nog wel wat ideeën. Laten we nou niet blijven zeulen met dingen in Rotterdam.

De Feiten op een rijtje

  • Naam : De 4 Leeuwen
  • Ontworpen door : Johannes Keerbergen
  • Gemaakt in : 1778
  • Locatie 
    • Sinds 1778 tot 1833 bij de Hofpoort
    • Sinds 1860 bij Koningsbrug
    • Sinds 1954 bij Boerengatsluis
    • Sinds 1964 : Maasboulevard bij s'Landswerf

Bronnen

Mijn Verhaal van de Leeuwen

Van 3 van de 4 Leeuwen ken ik er eigenlijk maar 1 omdat ik daar vroeger in de jaren 1970s op speelde als we op bezoek waren bij familie die in 1 van de flats van s'Landswerf woonde. Maar daarmee zijn alle 3 de Leeuwen aan de Maasboulevard een stukje van mijn herinnering van Rotterdam geworden. De vierde Leeuw heb ik nooit gezien.

Foto's van de Leeuwen

1778 : Ontwerp schets van de Hofpoort met de 4 Leeuwen
1778 : Ontwerp schets van de Hofpoort met de 4 Leeuwen

1783 : Tekening van de Hofpoort met de 4 Leeuwen
1783 : Tekening van de Hofpoort met de 4 Leeuwen (Sturm)

Mijn Stad Rotterdam
1791 : Prent tekening van Jacob van Groenendijk

Mijn Stad Rotterdam
1830 : Prent Briefkaart

Mijn Stad Rotterdam
Voor 1885 : 2 van de 4 Leeuwen bij de Koningsbrug

Mijn Stad Rotterdam
1906 : 1 van de 4 Leeuwen bij de Koningsbrug

Mijn Stad Rotterdam
1925 : Besneeuwde Leeuw bij Koningsbrug

Mijn Stad Rotterdam
Omstreeks 1925 : Koningsbrug met 4 Leeuwen

Mijn Stad Rotterdam
1960 : 2 van de 4 Leeuwen aan de Maasboulevard

Winter 1967 : Eenzame Leeuw aan de Maasboulevard
Winter 1967 : Eenzame Leeuw aan de Maasboulevard

2022 : Leeuw bij de Leeuwen Flat
2022 : Leeuw bij de Leeuwen Flat

2022 : Leeuw bij de Leeuwen Flat
2022 : Leeuw bij de Leeuwen Flat

2022 : Leeuw bij de Leeuwen Flat
2022 : Leeuw bij de Leeuwen Flat


Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail