Poffertjeskraam Bongers

Mijn Stad Rotterdam

Ongeacht wie er in dit mooie stukje wederopbouw the scepter zwaait in de volksmond is dit Poffertjeskraam Bongers, sinds 1955 een begrip in Rotterdam toen Bongers hier tea-room Bongers begon met poffertjes en wafels. Of men noemt het gewoon Bongers, de naam behoeft geen aanduiding. Maar helaas dreigt ook dit slachtoffer te worden van de het Bouwen & Slopen in Rotterdam. Voor een buitenstaander gewoon een beetje raar, misschien wel lelijk gebouwtje. Maar er is een wereld van nostalgie verscholen achter de facade van glas en staal. De officiële name was Poffertjes- en Wafelbakkerij Bongers v/h Heijstek. Toen Bongers er mee stopte in 2006 werd het gekocht door Bram Ladage. En die snapte al dat je daar geen patat kraam in begint. Dus Bram Ladage verhuurde het aan Pannenkoekenhuis Seth. Maar dat was geen lang leven beschoren. En nu is er Dutch Diner waar je naar het schijnt ook nog poffertjes kunt eten. En heden in 2020 heeft Dutch Diner er luifels aan de gevel en een terras rondom. Ik snap dat wel, maar het verkracht wel het ontwerp van het zo typische wederopbouw ontwerp van het gebouw. Poffertjeskraam Bongers is gelegen aan de Meent, hoewel het eigenlijk staat op de Herenplaats, een plein tussen de Botersloot, Pannekoekstraat en Meent.

De Feiten op een rijtje

  • Naam : Tearoom Bongers
  • Locatie : Meent 20 
  • Bouwjaar : 1955
  • Architectuur : Moderne wederopbouw
  • Architect : Harry Nefkens
  • Huidige status : Gemeentelijk monument
  • Exploitatie : Tot 2006 Bongers maar tegenwoordig Dutch Diner

Bronnen

Mijn Verhaal van Poffertjeskraam Bongers

Officieel genaamd Tearoom Bongers maar iedereen kent het als Poffertjeskraam Bongers. En zo ken ik het ook van overheerlijke poffertjes. Onze ouders namen ons als kinderen hiernaartoe en daarmee werd een nostalgische band gecreëerd die nu gevoelens van die onbezorgde jeugd opwekt. Maar ook als vroeg volwassene kwam ik nog altijd af en toe bij Bongers. De laatste keer dat ik er was zal in 2017 zijn geweest. Voor poffertjes ga ik nu naar Seth op de Hoogstraat, ook zo een stukje nostalgie van Rotterdam.

Ik kan het me nog herinneren, poffertjes eten. Lekker met boter en veel poedersuiker. Ik en de tafel zaten dan helemaal onder de poedersuiker (ook nog toen ik zogenaamd volwassen was). Langs de bakplaat lopen en dan kreeg ik altijd nog een extra poffertje. En als drankje een koude chocomel. En natuurlijk de wenteltrap naar beneden naar de toilet. En het leuke was natuurlijk dat er in de loop der jaren onder leiding van Bongers vrijwel niks aan is veranderd. Juist dat was het bedrijfs-logo. Behalve voor poffertjes kwam je voor nostalgie. Iets wat Pannekoekenhuis Seth ook heeft begrepen want die is op de Hoogstraat gewoon iedere dag nog druk bezet. Hierbij dus een oproep aan een Rotterdamse ondernemer, gooi die huidige huurder eruit en begin Bongers 2 met gewoon poffertjes. Donder op met al dat moderne gedoe.

Maar behalve de nostalgische gevoelens is het ook een mooi gebouw in de stijl van moderne wederopbouw architectuur. Helaas staat het op de nominatie om slachtoffer te worden van de Rotterdamse sloopdrift of zeer ernstig verkracht te worden. Terwijl er natuurlijk bouwkundig allerlei fantastische oplossingen zijn om hier zowel nieuwbouw te plegen als de historie te laten bestaan. Maar ja daar heb je visie en moed voor nodig en dat lijkt tegenwoordig te ontbreken bij zowel de ontwerpers als het gemeente bestuur van Rotterdam.

Foto's van Poffertjeskraam Bongers

Mijn Stad Rotterdam
1955 : Opening Bongers (uit de privé collectie van de familie Bongers)

Mijn Stad Rotterdam
Bouwtekening

Mijn Stad Rotterdam
1957 : Tearoom Bongers

Mijn Stad Rotterdam
Tearoom N.Bongers

Mijn Stad Rotterdam
1955 : Reclame voor Bongers

Mijn Stad Rotterdam
1970 : Bongers (Ed Leyten)

Mijn Stad Rotterdam
1977 : Poffertjeskraam Bongers

Mijn Stad Rotterdam
2006 : In de tijd dat Pannekoekenhuis Seth in Bongers zat

2008 : 101 Pannekoekenhuis (niet meer van Seth?)

2014 : Dutch Diners ??

Mijn Stad Rotterdam
2017 : Dutch Dinner (Marlies Wageweg)

Mijn Stad Rotterdam
2017 : Ingang Dutch Dinner

2020 : Streetview Google Maps

Reacties

  1. De vroeger wereldberoemde goochelaar Fred Kaps was een zoon van Bongers. Zie Wikipedia.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail