Over deze website

Weena bij zonsondergang (in de jaren 1990s)

Welkom op "Mijn Stad Rotterdam", een website over de stad, zoals Rotterdam Centrum wordt genoemd, in de tijd van de jaren 1970s, 1980s en 1990s. Effe voor de niet Rotterdammers, "de stad" is maar een klein stukkie van Rotterdam. De stad heeft mij veel dierbare herinneringen gegeven, maar als we die momenten niet vast leggen zullen ze vergaan in de tijd, als tranen in de regen. Daarom ter herinnering aan de stad bedacht ik dat het mooi zou zijn om deze momenten digitaal vast te leggen met achtergrond informatie over de herkomst en dit beschikbaar te maken voor iedereen. Dat begon met bijzondere gebouwen zoals het oude Dijkzigt Ziekenhuis. Maar later bedacht ik me dat ook oude bomen, kunst, parken, restaurants & winkels deel uit maken van mijn dierbare herinneringen aan Mijn Stad Rotterdam.

Nu zou je denken dat bijzondere gebouwen, oude bomen en kunst altijd blijven bestaan, maar vooral in Rotterdam is dat een misvatting. Tijdens mijn onderzoek naar oude & bijzondere gebouwen leerde ik dat Rotterdam een stad is met sloopdrift. Daar schreef ik een stukje over genaamd Bouwen & Slopen in Rotterdam. Dus juist in Rotterdam dient ieder moment te worden vast gelegd want voordat je het weet is het weg-gesloopt of weg-gerenoveerd. Alsof het nooit bestaan heeft.

Ik hoop dat je net als ik geniet van Mijn Stad Rotterdam en ook meer bewondering gaat krijgen voor de oude architectuur van Rotterdam. En dat dit mag leiden tot meer protest en verweer als de gemeente Rotterdam zich weer eens laat omlullen door de commercie en weer wat van de ziel van Rotterdam wil slopen. Het gebeurt minstens iedere week in Rotterdam.

Deze website staat dus vol met foto's, achtergrond informatie en verwijzingen naar nog meer achtergrond informatie. De meeste foto's heb ik gevonden op internet en zover mogelijk doe ik aan bron vermelding. Mochten er lezers zijn die hun eigen foto zien en daar een probleem mee hebben neem dan contact met me op, zie email onder aan de web-site. Overigens voor de mensen die cultuur & historie een warm hart toedragen, kijk eens op de website van Droom & Daad

Algemeen gebruikte bronnen zijn Stads Archief RotterdamWikipediaNationaal Archief NederlandArchieven NederlandWederopbouw Rotterdam, Delpher en natuurlijk Beeldende Kunst Rotterdam.

Was getekend,
        Een vriend van Rotterdam Centrum


Deze website is gemaakt door Een Vriend Van Producties waar je nog meer websites vindt over bijzondere  boeken en andere zaken.

Reacties

Nog effe ditte, mochten er lezers zijn die nog andere mooie foto's hebben die hierbij horen of die een correctie willen melden neem dan contact met me op, via Mijn Rotterdam @ Gmail